הרחוב לא משקר: היופי של מילאנו ולונדון עדיין לא הגיע לארץ


29 ספט 2015 | גלובלי | | מאת: TheCritical-f team

(מאת: אסף ליברפרוינד) אנו חיים בעולם גלובלי, ובהתאם הטור הנוכחי מוקדש לאופנת רחוב משבועות האופנה הגדולים שהתקיימו החודש בלונדון ובמילאנו.

כפי שאפשר לראות מיד, לא מדובר בצילומי מסך אינסטגרמים, לא בצילומי יחסי ציבור, לא ברכילות ולא בפפראצ'י. צלם אופנת הרחוב יעיד שהפעם זהו שיר אהבה טהור ומצולם לאופנת הלבוש המשובחת ביותר בעולם. אופנה, שמלבד ערכה האסתטי היא בעלת ערך תרבותי, היסטורי וסוציולוגי מעוררי התפעלות, השראה ומחשבה.

אבל העושר הגדול שם, רק מעודד השוואות למה שקורה כאן. מבט חטוף יגלה מיד שהתמונות הפעם מתעדות אופנת רחוב מהסוג שנדיר מאד לראות בכלי התקשורת הישראליים.

השאלה היא מדוע, למרות הגלובליזציה ההולכת וגדלה, אנו נותרים עדיין מאחור בכל הקשור לאופנת רחוב ולתיעוד אופנת הרחוב? הרי בעשור האחרון אי אפשר לדבר על אופנה או שבועות אופנה מבלי לחשוב על אופנת רחוב. לא לחינם יודעים כל חובבי האופנה לגלגל את שמם של טומי טון או סקוט שומן (The Sartorialist), שניים מהצלמים הבולטים הפועלים כיום. מאז המהפכה ששניהם חוללו צמח דור חדש של צלמים, שמספרם רק הולך וגדל בהתמדה. למעשה, אין אירוע אופנה או אף עיר אופנתית בעולם שמכבדת את עצמה ללא לפחות צלם אופנת רחוב אחד המזוהה איתה.

לא מדובר רק בתיעוד יופי לשם תיעוד היופי. אופנת הרחוב הפכה לכלי קריטי וחשוב במנגנון של תעשיית האופנה עד כדי כך שכולם לוקחים בה חלק בין אם באופן מוצהר ובין אם לא. החל מאנה וינטור וקרין רוטיפלד עד אחרון אנשי ההפקה.

לעיתים קרובות הצלמים – ומגזינים רבים מעסיקים צלמי אופנת רחוב באופן שוטף – אף מוזמנים לשבועות אופנה שונים בעולם מטעם המותגים השונים ואפילו התצוגות הגדולות ביותר מתעכבות לנוכח עדר הצלמים העוטה על האורחים ומבקש לצלמם.

ניכר שכולם שם מבינים את תפקיד צלם אופנת הרחוב ואת נחיצותו בתיעוד הסצינה. כפי שהביקור הנוכחי במילאנו ובלונדון הוכיח – אף אחד לא ממהר, אף אחד לא מתלונן וגם מי שמנסה לברוח עושה זאת בחיוך וברוח טובה. יתרה מכך, לעיתים קרובות למדי גונבים צילומי אופנת הרחוב את עיקר תשומת הלב מהמאורע עצמו ונדמה שעיקר העניין מתרחש מחוץ לתצוגה, כאשר המוזמנים משוויצים במערכות הלבוש המפוארות, העדכניות והמאתגרות שלהם.

כפי שאפשר לראות בטור הנוכחי, סגנון הצילום מבקש להעניק לבגד את מלוא הדגש והכבוד המגיע לו. באותה ההזדמנות הוא מעודד את השאלות להמשיך ולצוף בתודעה. מדוע המהפכה הזו ששינתה לגמרי את עולם האופנה עדיין לא הופנמה בישראל?

קטונתי מלהסביר מדוע תעשיית האופנה ותקשורת האופנה הישראלית מסרבות בתוקף להפנים את המהפכה הזו. ההתעקשות המיותרת הזו לא מובנת במיוחד כאשר לוקחים בחשבון עד כמה יכולה תרבות צילום אופנת רחוב מפותחת לעודד את העניין הציבורי בתחום כולו.

השינוי כבר נעשה, רק שעדיין לא כאן. העולם כבר פועל אחרת, כפי שאפשר לראות בקלות בעידן הרשתות החברתיות והאינטרנט.

אסף ליברפרונד הוא צלם אופנת רחוב וחוקר אופנה. בעל הבלוג Tel Aviv Street Vibe

0C4A0544_1111

0C4A0718

0C4A7157

0C4A7205_111

0C4A7485

TSV_tmp_lnd1

(צילומים: אסף ליברפרוינד, TelAviv Street Vibe)

(Visited 1,121 times, 1 visits today)

השארת תגובה