הסוף של הטרנד: קולקציית המסלול של H&M כמקרה מבחן


08 מרץ 2015 | גלובלי השיטה | | מאת: TheCritical-f team

פריז, צרפת – ביום חמישי האחרון הייתה זו הפעם השלישית שרשת האופנה H&M לקחה חלק בשבוע האופנה בפריז, והעמידה תצוגת אופנה עבור קולקציית קפסולה מעוצבת ומושקעת במיוחד אשר נושאת את השם המחייב H&M Studio. המקום – אחד האולמות הגדולים שבגראנד פאלה – המה נוכחים, חלקם הגדול נמנה עם השורה הראשונה של תעשיית האופנה העולמית. עם תפאורה קיטשית בניחוח רטרו-פיוצ'ר, שכללה חלליות וטפאטים של אדמת ירח, נחשפה קולקציה ענפה לחורף הבא, שזגזגה בין גלאם נוסח שנות השבעים, בדים טכנולוגיים, ופרופורציות אוברסייז ספורטיביות (כולל הופעת אורח ילדותית למדי של קרולין דה מאגרה בתפקיד ה-DJ, לבושה בחליפת חלל כסופה).

השתלבותן של רשתות אופנה מסחריות בשבוע האופנה, אשר באופן מסורתי מוקדש לבתי אופנת יוקרה ומעצבי עילית, נעשה לטרנד של ממש. גם בלונדון למשל, טופ-שופ נוהגים להציג קולקציית מסלול נפרדת.

חורף 2015-16 של H&M בפריז (צילום: יח"צ)

חורף 2015-16 של H&M בפריז (צילום: יח"צ)

עבור רשתות אופנה כ-H&M, קולקציית שבוע אופנה היא סיפור אחר לגמרי ביחס למוצר העונתי המוכר שלהן. העיצובים הם לרוב קונספטואליים יותר, עשויים מחומרים משובחים יותר (המסלול של H&M שפע צמרים יוקרתיים ועורות) וכמובן גם יקרים הרבה יותר. בעוד שהתשובה המיידית לשאלה מה היא המוטיבציה של אותן רשתות להפיק אירוע בסדר גודל כזה ברורה – בעוד שמכירת הקולקציה, שהיא מצומצמת במיוחד, אינה בכלל מתקרבת לכיסוי ההוצאות, מדובר בהזדמנות פז ליחסי ציבור ולצבירת מוניטין בקרב קובעי הטעם – הרי שעולות במקביל שורה של סוגיות נוספות.

רשת אופנה מהירה?

הראשונה היא שאלה קריטית ביחס לעתיד האופנה. האם התבססותן של קולקציות מסלול ייחודיות ובעלות אמירה נועזת יותר לכאורה בקרב רשתות אופנה המתמחות בתרגום זול של מגמות עונתיות מצביעה על כך שהקהל הרחב שבע ממפעל שכפול הטרנדים, וכי הוא מחפש כעת ביטויים אותנטיים יותר של אופנה? "זו דרך שלנו להראות את האופנה שלנו", רומזת אן סופי ג'והנסון, היועצת האמנותית של H&M על העובדה שהיום כבר לא מספיק לעשות את מה שכולם עושים כמה שיותר מהר. "זו הזדמנות בשבילנו להראות מה אנחנו מסוגלים לעשות".

אלא שקולקציות מסוג זה מוצאות את עצמן בסתירה ביחס לזהות הבסיסית של המוצר הנמכר ברשתות האופנה זולות. מילא רמת המחיר והעיצוב, אלא ש-H&M, שקנתה את שמה בזכות היכולת ליצור קצב חדש של אופנה מהירה, מציגה בפריז קולקציה שתמצא את עצמה בחנויות רק בעוד כחצי שנה (בדומה למציגים האחרים בשבוע האופנה, אלא שלהם נדרשת חצי שנה לאיסוף הזמנות וייצור, ואילו ל-H&M אין קניינים; היא הרי מוכרת את התוצרת שלה עצמה).

חורף 2015-16 של H&M בפריז (צילום: יח"צ)

הפערים בין רשתות האופנה למעצבים מצטמצמים בשבוע האופנה (צילום: יח"צ)

"אנחנו מותג אופנה", קובעת נחרצות ג'והנסון, ודוחה את השימוש במונח "רשת אופנה מהירה". "זו לא אופנה מהירה", היא מסבירה מדוע היא אינה מתפתה למכור את הקולקציה מיד לאחר הצגתה ומאשרת במידת מה כי חלק גדול מהעניין הוא למעשה מהלך תדמיתי. "כאן המטרה היא להציג את הקולקציה כששאר המותגים מסביב מציגים את קולקציות הסתיו שלהם. עכשיו אנחנו צריכים לייצר אותה".

הרקע הזה רק מאיר סוגיה קריטית אחרונה. השתלבותן של רשתות אופנה בשבוע האופנה הוא כאמור לא דבר טבעי-לכאורה, וניכר שעם כיבוש המעוז היוקרתי של שבוע האופנה על ידן המתח בינן לבין מותגי העל, שמנסים לבדל את המוצר שלהם ככל הניתן, רק ילך ויחריף. הרי אם בעבר רשתות האופנה היו אמונות על מציאת פתרונות זולים, נגישים ומהירים לרעיונות מורכבים של אחרים מוכשרים, הרי שכיום – עת ש-H&M מציגה בחלל הסמוך לזה של שאנל למשל – מערכת היחסים בין המנהיגים למונהגים מתערערת מהיסוד.

"אני לא יודעת", מציינת ג'והנסון כאשר היא נשאלת האם היא מרגישה כי פריז, כשם קוד לתעשייה, פתוחה יותר לנוכחותם מבעבר. "אני מקווה שכן. אני חושבת שאנחנו צריכים לראות ולחכות. זו הפעם השלישית שאנחנו כאן, ואני חושבת שנמשיך להיות כאן".

קולקציית חורף 2015-16 של H&M (צילום: יח"צ)

"כאן המטרה היא להציג את הקולקציה כששאר המותגים מסביב מציגים את קולקציות הסתיו שלהם". אן סופי ג'והנסון על קולקציית המסלול של H&M (צילום: יח"צ)

 

(Visited 304 times, 1 visits today)

השארת תגובה