הרחוב לא משקר: העולם שייך לניאו-היפסטרים


08 מאי 2016 | גלובלי דקדנס | | מאת: TheCritical-f team

(מאת: אסף ליברפרוינד) האם אנחנו עדים לצמיחה של אופנה אחרת, כזו המבטאת תשוקה עזה לאותנטי, או שמדובר באותה גברת ממותגת? נדמה שזו השאלה היחידה שמעסיקה בימים אלה את תעשיית האופנה, לפחות על רקע תשומת הלב האדירה שמקבלים באמצעי התקשורת המעצב הפוסט-סובייטי גושה רובצ'ינסקי והמותג הפריזאי Vetements, שני נציגים בולטים לזרם הסגנוני החדש, שעיקרו גרסאות יוקרה לאופנת רחוב מחוספסת, רדיקלית ונוסטלגית.

עוד הגל החדש: מעמד מעצב האופנה בסכנה

על פניו, נדמה שמדובר במהפכה שהושלמה בתוך בקושי שישה חודשים. אם בספטמבר האחרון נצפו בקרב קהל שבועות האופנה רק דמויות בודדות לבושות באותם סוויטשירטים מתוחכמים ובגדי עבודה ממותגים, הרי שבסבב התצוגות האחרון, שננעל במרץ, כבר אי אפשר היה להתחמק. מלבד יחידי סגולה כמו אנה וינטור וקארל לגלפלד, כל עורכי המגזינים גדולים כקטנים, הקניינים, הצלמים, הבלוגרים והדוגמניות לבשו ללא יוצא מהכלל את פריטי הלבוש המאתגרים של המותגים המדוברים, ובעיקר Vetements, לרבות ג'ינסים שפורקו ונתפרו מחדש וחולצות מיזע בעלי שרוולים ארוכים במיוחד (עם או בלי הדפסים אירוניים נוסח צילום מתוך הסרט טיטאניק).

כפי שגם תואר באתר ביזנס אוף פאשן, בגדי רחוב ובגדי עבודה שעוצבו מחדש במסגרת מהלכי מיתוג בוטים, מסמלים במידה רבה את הדור החדש של ההיפסטרים – אירוניה, אבל עם מודעות מעמדית וחיבה ליוקרה. בהקשר הזה אפשר לומר, שלהצלחה אבות רבים וזו הסיבה שהרחוב – וכמובן גם הבוטיקים – מלאים במותגים נוספים בעלי אג'נדה נאו-היפסטרית דומה.

0C4A2098_coomingsoon

גם אם הביטוי בשטח מופיע במלוא עוזו רק כעת, חשוב לציין שההצלחה של מותגים כמו Vetements מתאפשרת הודות לשורה של תקדימים שאפיינו את עולם האופנה בשנים האחרונות, ועיקרה זליגה הולכת ומתמשכת של אופנת הרחוב אל אופנת היוקרה; תהליך שבגלגולו הנוכחי החל לפני מספר שנים בשוליים עם המותג האמריקאי Supreme, המותג Hood By Air והמותג KTZ. למעשה, סביר שבלעדיהם Vetmements ואחרים לא היו קיימים.

אפשר לנצל את ההזדמנות על מנת לחשוף שחקנים נוספים באותה קטגוריה שצומחת בקצב מסחרר. אחת הדוגמאות הטובות לעניין הוא המותג Off White, שמאחוריו עומד וירג'יל אבולה, המנהל האמנותי החתום גם על הופעותיו של קנייה ווסט בעשור האחרון.

גם במקרה הזה מתגלה קשר הדוק אל הרחוב. אחד המאפיינים הבולטים בעבודה של אבולה הוא הדפס פסים אלכסוני שמוטבע לעיתים בשרוולי הבגדים ולעיתים בחלקם האחורי. יש הטוענים שמדובר בציטוט גראפי של אלמנטים דומיננטיים מתוך תצלומי אופנת הרחוב כמו מעבר חציה, פסי סימון של שפת המדרכה, אתרי בנייה או סלילי הפלסטיק הדקיקים שמאפיינים למשל תיחום אזור עבודות תחזוקה בכביש. אבולה אף ציין בראיון לניו יורק טיימס כי הוא אוהב במיוחד את צילומי אופנת הרחוב של טומי טון, ולדבריו טשטוש הגבולות בין אופנה גבוהה לנמוכה ובין מקובל ללא מקובל הם ממאפייני התקופה הזו.

אחת העדויות לכך שמדובר בתופעה גלובלית ומגיעה מכיוונו של המותג הפולני Misbhv. המותג אמנם החל לפעול בשנת 2009, אך הוא זוכה להצלחה מסחרית רק בשלוש השנים האחרונות, עם נקודות מכירה באסיה, ארצות הברית ואירופה. קל לראות שהוא מתאפיין באותה שפה חזותית שמזכירה את שאר המותגים שהוזכרו עד כה, והקולקציות שלו כוללות מעילי פרווה לצד מכנסי טרנינג, הדפסים גרפיים מרדניים ובועטים ואסתטיקה ביקורתית ועוקצנית שבאה לידי ביטוי בקולאז'ים וכיתובים על גבי הבגדים עצמם.

את הרשימה הנוכחית, שאולי ממחישה יותר מכל כיצד צמח סגנון חדש, אפשר לסגור עם המותג הקליפורני 424, שמאחורי המעצב טוני סו. אמנם החשיפה למותג עדיין מוגבלת, אך בסבב שבועות האופנה האחרון החלו לצוץ לצד יותר ויותר פריטים של 424. גם כאן, שילוב של בגדי עבודה, אירוניה ומרד, כמו למשל עיצובים שעליהם מתנוססים צילומים של שוטרים מפזרים הפגנה תחת הכותרת "אנחנו כאן בשביל לעזור" או סרטי זרוע אדומים.

גם אם לא כל השמות כאן שגורים בישראל, קל להבחין שהשיח המדובר לא פסח גם עלינו, כשעיתונאים ופאשניסטות מגלים בגל האופנה החדש הזה עניין רב. למעשה, אפשר להסביר מדוע זוכים מותגים מהסוג הזה לדיון ער בארץ – הפשטות הצעקנית שלהם מתאימה היטב להלך הרוח הנונשלנטי כאן, והם מאפשרים לנו לקחת חלק בסצינה האופנתית הגבוהה מבלי לשנות יותר מדי את אורחות חיינו.

עוד אופנת רחוב ב-TheCritical-F: מסתבר שלדוגמניות יש חיים סודיים

אסף ליברפרונד הוא צלם אופנת רחוב וחוקר אופנה. בעל הבלוג Tel Aviv Street Vibe

0C4A6654

virgil abloh

0C4A1057

misbhv

0C4A7807

gosha knit

0C4A3741

0C4A4322

0C4A4503

(צילומים: אסף ליברפרוינד, TelAviv Street Vibe)

(Visited 1,403 times, 1 visits today)

השארת תגובה