מבלמיין לתל אביב ובחזרה: האם אריאל טולדנו יהיה מעצב שמלות הכלה הנועז בארץ?


30 מאי 2016 | השיטה לוקאלי | | מאת: TheCritical-f team

(מאת: לירוי שופן) "זה היה האתגר הראשון שלי בבלמיין", אומר המעצב בוגר שנקר אריאל טולדנו, שבשנה החולפת עבד בסטודיו לעיצוב של בית האופנה הצרפתי בלמיין, על תמונה של ז'קט שתלוי על בובת דיגום, באמצע תהליך עבודה. "אוליבייה [רוסטאן, המעצב ראשי של בלמיין – ל.ש.] אמר לי – פתח מחשב, תסתכל בארכיון, אני צריך שתמצא משהו בהשראת סין. לא היה לי מושג מעבר לזה. אחרי חיפוש מצאתי רקמה של איזה אריה מלפני חמש שנים, מתחילת דרכו של אוליבייה בבלמיין. ציירתי אותו כדרקון, עשיתי טסט והתחלתי להניח את הרקמה על הז'קט [עד שהוא היה מכוסה כולו]". את תוצאה הסופית, כמו גם את זהות הלקוח (ג'סטין ביבר, אגב), טולדנו כבר ראה יחד עם שאר העולם על השטיח האדום בערב הגאלה של מוזיאון המטרופוליטן בשנה שעברה.

כל הכותרות, כל הפרשנויות והכל על אופנה: עקבו אחרי TheCritical-F בפייסבוק

NEW YORK, NY - MAY 04: Justin Bieber arrives to the "China: Through The Looking Glass" Costume Institute Benefit Gala at Metropolitan Museum of Art on May 4, 2015 in New York City. (Photo by James Devaney/GC Images)

ג'סטין ביבר ואוליבייה רוסטאן בגאלת המטרופוליטן, מאי 2015 (צילום: אימג'בנק – Gettyimages)

הרומן הקצר עם בלמיין, שנמשך כשנה ונגדע לאחרונה עם ההחלטה שלו לחנוך מותג כלות הנושא את שמו, התחיל כמעט במקרה. טולדנו (29), שגדל בהרצליה וסיים את לימודיו לפני כשלוש שנים, כבר היה בפריז וסיים התמחות קצרצרה של חודשיים אצל אנתוני וקראלו ("לעבוד איתו זה היה נחמד, אם כי הוא לא הרבה בסטודיו"), כשקיבל אי-מייל מטעם בלמיין, עם הצעה להתמחות באחת המחלקות של בית האופנה.

"מנהלת הייצור של בלמיין ראתה את הפרופיל שלי בלינקדין, עשתה עלי קצת גוגל וראתה תמונות בפינטרסט וכאלה", הוא מספר איך הדברים התגלגלו. "ואז היא העבירה את הפורטפוליו שלי לסטודיו. בהתחלה הזמינו אותי להתמחות של שלושה חודשים ברקמה, ורקמה זו אחת המחלקות הגדולות שם. אחרי ראיונות בסקייפ ובפריז, התחיל הטירוף של להוציא מסמכי שהייה".

אלא שמה שהיה אמור להיות פרק דל חשיבות בחייו של בוגר טרי מהאקדמיה, קיבל תמיכה רצינית מאלת המזל. "אחרי שלושה חודשים בבלמיין, המעצבת שעבדתי תחתיה נכנסה להריון, אבל מי שהיה אמור להחליף אותה עבר לאלכסנדר וונג. כך יצא שהם שאלו אותי האם אני מעוניין להמשיך ולעבוד מולה – היא תהיה בבית ואני אנהל את כל הדברים בסטודיו. בנקודה הזו, זה כבר היה לא רק רקמה אלא פיתוחי טקסטיל באופן כללי, וזה כבר נעשה בתשלום שבאמת אפשר לחיות ממנו ולא ב-500 אירו ותלושים למסעדות. [התפקיד החדש אפשר לי] גם להישאר בפריז לעוד זמן, כי יש חוק שאתה לא יכול להישאר ליותר משני סטאז'ים"', טולדנו מספר בזמן שהוא מציג לראווה פיסות של חומרים ועיבודי טקסטיל עשירים וכבדים שפותחו בבלמיין, ואף דוגמא של שרוול עתיר שרשראות מתכת מנצנצות, זהה לזה לשלבשה ג'ניפר לופז לאחת מהופעותיה.

אריאל טולדנו כלות שמלות מיוחדות 6662016

"אלו באמת לקוחות שמוכנות ללכת עד הסוף, למרות שזה נדמה תחום מאוד שמרני". מתוך קולקציית הביכורים של אריאל טולדנו

"הסטודיו הוא מאוד קטן ואוליבייה מאוד נוכח", המעצב הישראלי מפרט את שגרת העבודה בבית האופנה, ועל הדרך נותן את דעתו על אחד מהוויכוחים הגדולים ביותר של הזמן הנוכחי – האם מעצב צריך להיות סלבריטי? "הוא אדם מקסים. למדתי ממנו המון. הוא גם מבין את המשחק היום. הוא למשל שם דגש מאוד גדול על שיווק, ואני חושב שהוא עשה מהפכה בעולם אופנת היוקרה. הוא מחזיר את המעצב הראשי לבמה, כמו שגליאנו עשה בזמנו בדיור."

"הוא כאילו יוצר תוכנית ריאליטי סביבו", טולדנו אומר בנוגע לנטייה של רוסטאן לצלם את עצמו באופן אינטנסיבי ברשתות החברתיות ולהופיע לאירועים חברתיים, במיוחד בחברת בנות משפחת קרדשיאן. "הוא כל הזמן מתעד את החיים שלו. אין מסך ערפל. אנשים יודעים בדיוק מי הוא ומה הוא עושה, למה וכמה. אני חושב שאוליבייה גם מנגיש מאוד המותג. יש מעין גישה של 'אני נותן את זה לכולם, אבל במחירים מאוד גבוהים. כאילו, כל אחת יכולה להיות קים קרדשיאן, כל אחת יכולה להיות כריס".

אתה חושב שהחיבור עם הקרדשיאנס הוא הדבר הנכון?

"זו הגישה השיווקית של אוליבייה. זהו תהליך שיווקי."

אבל לא חייבים לחבור דווקא אליהן. יש מספיק סלבריטאיות אחרות.

"אני לא יודע למה הוא נצמד דווקא אליהן, אבל אני חושב שיש אינטראקציה טובה […] היא מגיעה אחת לשבועיים-שלושה לסטודיו. יש משהו בנוכחות של אמא שלה ושלה שהוא מאוד נעים. אמא שלה זה כמו לפגוש באמא של חבר. היא טיפוס מאוד חברותי, היא אומרת שלום לכולם. היא לא תבוא אליך בגבוה ותגרום לך להרגיש שלא בנוח. עם זאת, הן מאוד יודעות מה הן עושות."

אריאל טולדנו כלות שמלת תחרה ג׳אני2222016

"נורא רציתי לפתוח סטודיו בפריז, אבל העלויות הן אסטרונומיות". מתוך קולקציית הביכורים של אריאל טולדנו

ואז החלטת לעזוב אחרי כמעט שנה. למה בעצם עוזבים בית אופנה כמו בלמיין?

"ראיתי איך הדברים בנויים ואיך הדברים נעשים, ובגיל 29, עם תפקיד ראשון בבית אופנה, לא ידעתי האם אני רוצה להישאר ולהמשיך עד לתפקיד בכיר [כי זה לוקח זמן – ל.ש.]. אני עדיין עובד איתם, אבל להישאר לעשות כל קולקציה את אותו הדבר… לא ראיתי בזה משהו שממלא אותי. אתה יכול להישאר באותו התפקיד 10 שנים. רוב הקולגות שלי היו ככה. זה גם בית עם עבודה מאוד אינטנסיבית כי הכל נעשה אין-האוס. אנשים עובדים שנים ויוצאים משם בשתיים לפנות בוקר. למה? כי יש שמלה שצריכה לרדת לקים, כי יש אוסקר, כי יש מט גאלה, וכל דגם כזה דורש המון המון זמן. גם אם הוא קיים בקולקציה, צריך להתאים אותו לגוף של הלקוחה. זה כמו [אלכסנדר] מקווין של פעם."

על קו פריז – תל אביב

כאמור, התפנית המשמעותית הגיעה לפני כשלושה חודשים. טולדנו, יחד עם שותף עסקי, החליט לפתוח מותג לשמלות כלה בסטודיו נעים בדרום תל אביב, בבניין הצופה אל בית קסטיאל המיתולוגי. בימים אלה הוא מציג את קולקציית הביכורים של הקו הנושא את שמו, שמספיק מבט חטוף בו כדי להיווכח שהוא נועז פי כמה מההיצע המקובל בשוק הכלות המקומי.

אריאל טולדנו כלות שמלת כלה מיוחדת מריה312016

"בפריז היא להיט". שמלת מריה של אריאל טולדנו (צילום: אלעד בראון)

"זה לא קרה ברגע אחד", טולדנו אומר בנוגע להחלטה לחנוך מותג עצמאי ולעזוב את בלמיין. "השותף העסקי שלי, שהוא בעצם בן דוד שלי, מתעסק בשיווק של קוויאר כשר לכל מיני אירועים גדולים בפריז. הוא כל הזמן שאל אותי אם אני מוכן לעשות שמלות ללקוחות שלו, והפגיש אותי עם כמה לקוחות. בהתחלה זה היה עיצובים בהזמנה אישית. לא בהכרח לאירועים אבל כן אופנה גבוהה. אבל משום שקוויאר כשר הוא בעיקר לחתונות, עלה היקף ההזמנות של שמלות כלה עם הזמן. די מהר הגענו לנקודה שבה היינו צריכים למסד את העניין. נורא רציתי לפתוח סטודיו בפריז, אבל העלויות הן אסטרונומיות."

הפתרון שנמצא הוא למעשה פתרון כפול – סטודיו בארץ, וחדר תצוגה בפריז. "יש לי שואו-רום ברובע ה-16. זה סוג של מולטי-ברנד שמציג אותי ועוד כמה מעצבים והוא רק לשמלות כלה. בן הדוד שלי נמצא שם ומטפל בהזמנות שמגיעות משם, ואני מנהל את הסטודיו כאן, כשהתפירה כולה נעשית בארץ."

למה דווקא כלות?

"הרגשתי מהחוויה שלי, שזה המקום שהכי מושך אותי. אלו באמת לקוחות שמוכנות ללכת עד הסוף, למרות שזה נדמה תחום מאוד שמרני".

אריאל טולדנו כלות שמלת תחרה 5562016

"שם העבודה היא יותר רווחית. שמלה שכאן מושכרת בכ-10 עד 12 אלף שקלים, נמכרת שם בכ-7 עד 12 אלף אירו". מתוך קולקציית הביכורים של אריאל טולדנו

ואכן, שני דברים בולטים בקולקציית הביכורים של טולדנו. האחד – ההשפעה העמוקה שהותירה בו העבודה בבלמיין, כפי שמדגימה מעין חליפת-חצאית שחלקה העליון הוא בגד גוף הדוק הנרכס בשרוכים מוצלבים; השני – ציטוטים מעולמות שאינם בהכרח מעולם שמלות הכלה, כפי שמעידות מערכות לבוש רבות שהן נפרדות או כתפיים מחויטים המזכירים ז'קטים גבריים דווקא או חלק עליון בעל שרוולי קימונו. "זה דגם שמביא אלי המון אנשים", מציין טולדנו בנוגע לדגם ברכיסת קריס-קרוס. "בפריז הוא להיט. הוא נקרא מריה, והוא אחד החלקים הכי נמכרים שלי."

"אני יכול להגיד לך שיש שוני בין הלקוחה פה ללקוחה שם, אבל יש גם הרבה דמיון", הוא מסביר על הצורך לתאם בין קהלים שונים. "בארץ אוהבים גזרות צמודות יותר, וקשה להן עם דגמים שיש להם צווארון סגור. שם הן אוהבות דגמים רכים יותר. אני חושב שלעונה הבאה אני אלך עדיין על דברים רחוקים מעט מהגוף, אבל פתוחים יותר."

והשיטה היא אותה השיטה בשני המקומות?

"למרות ששם אין תרבות השכרה בכלל, בשני המקרים תופרים את הדגם לפי מידות הלקוחה, רק שפה היא מחזירה אותו, ואני לא משתמש בשמלה שוב. אני עדיין לומד את התחום, ואני רק בהתחלה. האמת, [נדמה לי] ששם העבודה היא יותר רווחית. שמלה שכאן מושכרת בכ-10 עד 12 אלף שקלים, נמכרת שם בכ-7 עד 12 אלף אירו (30 – 50 אלף שקלים)."

אריאל טולדנו כלות. לפרטים נוספים – אתר רשמי 

(Visited 1,048 times, 1 visits today)

השארת תגובה