סטטוס ויראלי: תצוגת הבוגרים של שנקר 2016


30 יונ 2016 | לוקאלי | | מאת: TheCritical-f team

(מאת: לירוי שופן) מה הופך קולקציית גמר של סטודנט לעיצוב אופנה למוצלחת או חשובה היא תהייה עקרונית באופן כללי, אך ניכר שהיא צצה ביתר שאת בתצוגת בוגרי 2016 של שנקר שהתקיימה אמש (רביעי). אחרי הכל, העובדה שבית הספר ממשיך לקבל תהודה בינלאומית – לפני כשבועיים הוא דורג במקום ה-9 בעולם בדירוג בתי הספר לעיצוב אופנה של האתר האמריקאי Fashionista.com – מחדדת את הסוגיה אף יותר.

בהתחשב בכך שסטודנטים אינם עובדים לכאורה תחת מגבלות מסחריות ואין להם לקוח קצה מוגדר, סביר שעבודת גמר צריכה להיות בעיקר אופציה, ועדיף כזו שעדיין לא התממשה. במילים אחרות, איזושהי הצעה רלוונטית ביחס לעתיד האופנה. זה הרבה פעמים מה שמבדיל בין קולקציית גמר טובה פחות לקולקציית גמר טובה יותר.

בהקשר הזה אפשר למשל לציין את קולקציית הגברים שעיצבה הבוגרת לידר אביטאן, אחת העבודות הקריטיות ביותר שנראו על המסלול. ניכר שהסטודנטית הבינה היטב כי אופנת גברים חיה בתוך מסגרות קבועות מראש ונוקשות למדי, ומתוך כך היא דורשת משמעת (שמסבירה מדוע גברים רבים כל כך, במקומות רבים כל כך, נראים דומים כל כך). זו באה לידי ביטוי באמצעות צללית טרפז מוארכת ואחידה לכל הדוגמנים וחלוקה גראפית בוטה של מערכות הלבוש (מעין מקטעים של כחול, ניוד וורוד) שהועצמה בזכות העובדה שהם עמדו בשורה אחת ובאותו הגובה. אלא שמה שהיה נראה מרחוק כחיילים לבושי קנדורות (גלביה מסורתית מערב הסעודית), התגלה מקרוב כעתיר וריאציות. אביטאן הבינה היטב שאם היא רוצה להציע דבר מה ממשי לאופנת הגברים, ולתת להם להתנסות עם מושגים שמגיעים ממקומות אחרים, לרבות הארון הנשי או לבוש מסורתי, היא חייבת לשוות להצעה שלה איכות צבאית.

Lidar_Avitan._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(1)_

עתיד אופנת הגברים. עבודה של לידר אביטאן (צילומים: רון קדמי)

מנגד, הצעה חריפה הגיעה גם מכיוונו של מרק עמיר, הזוכה בפרס פיני לייטרסדורף. תחת הכותרת "קמיעות מזל" הוא דן באיכויותיה של חגורת ההצלה המתנפחת, אבל באמצעותה נגע באחד הנושאים הרלוונטיים ביותר לאופנה העכשווית – הצורך בפרסונליזציה של הבגד. הדרך בה הבגדים שעיצב לבשו ופשטו צורה באמצעות ניפוח, והתאימו את עצמם לגוף, רמזו על האפשרות שניתנה ללובש לשלוט על סגנונו האישי ועל ידי כך לצוף על פני הקהל האחיד. זוהי אופציה חשובה במיוחד בעידן בו אופנה ואמצעים ויזואליים אחרים משוכפלים ללא הרף.

Amir_Mark._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(3)

נגע באחד הנושאים הרלוונטיים ביותר לאופנה העכשווית. עבודה של מרק עמיר

מעבר לדוגמאות הספציפיות האלו, פירוק של בגדים מוכרים, מתח בין דו מימד לתלת מימד, נוסטלגיה ומקסימליזם היו הנושאים העקרוניים הבולטים שחזרו על עצמם בתצוגה המדוברת, שכללה 35 בוגרים (לצד כמובן אובססיה למעילי בומר ולשרוולים מוארכים). מצד אחד, המוטיבים החוזרים אישרו את התקומה שמתרחשת בימים אלה ממש למסורת של ריי קוואקובו ומרטין מרג'יאלה, שני מעצבים מיתולוגיים שנודעו היטב בהתנגדות שלהם לצלליות הקלאסיות. מצד שני, אותם נושאים גם שיקפו את האתגר הקריטי ביותר שאתו מתמודדת שכבת הבוגרים הנוכחית.

מבחינות רבות הם מהווים דור ביניים שנמצא בתווך שבין דור ה-Y, כלומר זה שחווה את הגלובליזציה הכאוטית של שנות התשעים דרך מסכי הטלוויזיה, לבין המילניאלס, כלומר הדור שנולד בסמוך לשנות האלפיים אך זכה להכיר עולם מאורגן ושיטתי, לפחות בדרך בו הוא משתקף מבעד למסך הסלולרי והרשתות החברתיות.

Niv_Keren._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(1)

פירוק של צורות מוכרות. עבודה של ניב קרן

וכך, אם בעבר השאלה הבוערת ביותר הייתה כיצד משפיע האינסטגרם כטכנולוגיה חדשה על עבודת המעצב, הרי שהפעם מרכז הכובד היה כבר במקום אחר. ניכר שמה שהעסיק את הבוגרים יותר מכל הוא לא מה הם לוקחים מהאינסטגרם, אלא מה הם יכולים לתת לאינסטגרם.

עם המחשבה הזו בראש, קל להבין מדוע ניסיון להקצין את פרופורציות הבגד ולחבל בהן (דוגמא טובה מאוד לעניין היא למשל עבודתו של ניב קרן), ומדוע דגש ניכר על זיכרונות ילדות (פרופורציות ילדותיות או איורים נאיביים על פני הבגד), היו מנת חלקם של בוגרים רבים כל כך. השאיפה להשיג תשומת לב באמצעות פרובוקציה צורנית, כמו גם ההבנה כי המפתח לפוסט ויראלי נעוץ פעמים רבות בסיפור אישי עסיסי, הכתיבו במודע או שלא חלק ניכר מקולקציות הגמר.

עוד מוקדם לקבוע האם זוהי הדרך לפצח את האופנה העכשווית, שמזמנת התמודדויות רבות משום שהיא מתנהלת במקביל באינספור ערוצים. עם זאת, דבר אחד ברור – העבודות המצטיינות הן אלה שחשבו לא רק על שורת הסטטוס אלא גם על האדם שעשוי ללבוש אותן.

גילוי נאות: לירוי שופן משמש כמרצה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר

Coral_Simanovich._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(2)

עבודה של קורל סימנוביץ'

Rani_Weinstein._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(1)_

עבודה של רני ויינשטיין

Ilan_Peleg._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(2)

עבודה של אילן פלג

Avigail_Benveniste._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(2)

עבודה של אביגיל בנבנישתה

Alina_Yanover._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(2)_

עבודה של אלינה יאנובר

Carin_Elad._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(2)

עבודה של קרין אלעד

Shayna_Myhill._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(2)_

עבודה של שיינה מייהיל

Sharon_Valerie_Moshi._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(1)_

עבודה של שרון ולרי מושי

Adi_Benjo._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(2)

עבודה של עדי בנג'ו

Roei_Derhi._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(2)

עבודה של רועי דרהי

Shahar_Avnet._Shenkar_2016._Photo_Ron_Kedmi_(2)_

עבודה של שחר אבנט

 

(Visited 1,434 times, 1 visits today)

השארת תגובה