מלפפונים על סיפון: ההיגיון הכלכלי של קולקציות הריזורט בישראל


04 יול 2016 | השיטה כלכלה לוקאלי | | מאת: TheCritical-f team

(מאת: לירוי שופן) נכון לשנת 2016 לוח השנה האופנתי הבינלאומי מחולק לארבע קולקציות. לקראת פברואר מתחילות להימכר בחנויות היוקרה ובמותגי האופנה הגבוהה קולקציות הקיץ, לקראת חודש מאי נכנסות קולקציות קדם-סתיו, ובהתאמה – קולקציות סתיו בספטמבר וקולקציות ריזורט (או קרוז) בנובמבר. כל אחת מהקולקציות האלו נחשפת לקניינים ולתקשורת כחצי שנה לפני זמן מכירתה בפועל.

עוד אופנה ב-TheCritical-F: למה בוגרי שנקר נזכרו בקום דה גארסון?

אלא שהחלוקה המדוברת הזו היא חלוקה שהתגבשה בצורה מובהקת בעיקר בעשור השני של המאה ה-21. עד אז, עולם האופנה המודרני התארגן סביב שתי קולקציות עיקריות – קרי אביב-קיץ וסתיו-חורף. קולקציות הריזורט, שעניינן אוסף קטן וזניח יחסית של בגדי נופש לחופשת הכריסמס, נכנסו אמנם לתודעה הכללית כבר לפני כ-90 שנים, בתחילה בבריטניה ולאחר מכן גם בצרפת, אבל הם לא זכו לאיזושהי תשומת לב מיוחדת. למעשה, כמעט אף אחד לא טרח להציג אותן על מסלולי תצוגות, גם אחרי שבשנות ה-30 של המאה ה-20 עברה בחוק הצרפתי החופשה בתשלום (רגע מכריע לאופנת הצרפתית, לפחות בכל הקשור לכניסתו של טעם ספורטיבי יותר לעבודת המעצבים).

S71_WFS_CRUISE_300_1

קולקציות הריזורט הן הזדמנות להתחדש ולהכניס לחנויות הרבה יותר פריטים חדשים. ריזורט 2017 של גוצ'י (צילום: יח"צ)

מה שקרה בשנים האחרונות, שהביא להתחזקותן של קולקציות הריזורט כך שהן זוכות למשקל דומה לקולקציות הקיץ והחורף – הן מבחינה תקשורתית והן מבחינת הנתח שהן תופסות בבוטיקים – לא קרה במקרה. בתי אופנת היוקרה, המציגים בשבועות האופנה השונים ברחבי העולם, נקלעו למציאות חדשה, שהוכתבה על ידי רשתות האופנה המהירות. אלה האחרונות התעדכנו באופן כה תדיר, והציגו דגמים טריים בחנויות כל חודש, עד ששיטת שתי הקולקציות הגדולות בשנה של בתי אופנת היוקרה נראתה איטית להחריד ובעיקר לא רלוונטית לעולם האינטרנטי המתפתח.

הפתרון שמצאו בתי אופנת היוקרה היה פשוט – להגדיל ולפתח את קולקציות הריזורט באופן ניכר, למתג אותן ולהפוך אותן לדבר משמעותי על מנת לספק לקהל ולתקשורת הזדמנות נוספת להתעניין בהם. במילים פשוטות – קולקציות הריזורט היו הזדמנות להתחדש ולהכניס לחנויות הרבה יותר פריטים חדשים ומסחריים. זו הסיבה, אגב, מדוע אין כבר קשר בין חופשה לבין העיצובים המאכלסים את קולקציות הריזורט. בחלק הארי של המקרים, השם נועד רק כדי להמחיש את זמן מכירת הקולקציה בפועל.

אותו הגיון ממש מסביר גם כיצד התפתחו קולקציות קדם-הסתיו, שעד אז היו במקרה הטוב פריטים המגשרים בין עונות וכיום הן בעלות עצמאות מלאה ונוכחות משמעותית על לוח השנה האופנתי (ולראייה, רק אמש הוצגה לראשונה אי פעם קולקציית מעבר כזו של הרמס במסגרת תצוגת אופנה). בקיצור, ארבע קולקציות גדולות בשנה משמעותן הרבה יותר סיבות לשופינג.

ישראל – זמן אחר, אותו היגיון

עד לשנה האחרונה, קולקציות ריזורט היו בדרך כלל זרות ללוח השנה האופנתי בישראל. מרבית המעצבים והמותגים המקומיים עדיין דבקו בחלוקה המקובלת של קיץ וחורף. אלא שבשבועות האחרונים התפשטה מגפה של הצגת קולקציות שכונו בפי יוצריהן 'ריזורט', כתוספת לקולקציות הקיימות על לוח השנה. בין היתר, אפשר למנות את רנואר, שי שלום, מאיה נגרי, סאקס וחגית טסה, כשבקנה יש עוד אחרים נוספים.

בית האופנה מאיה נגרי קולקציית קרוז צילום תם מרשק (39)

להציג בשורה חדשה דווקא בתקופה המכונה בארץ עונת המלפפונים. קרוז 2017 של מאיה נגרי (צילום: תם מרשק)

אלא שבישראל, כמו בישראל, לאופנה חוקים משלה. מרבית קולקציות הריזורט הוצעו למכירה דווקא בחודשי מאי ויוני האחרונים (ולא בנובמבר, כמקובל בעולם). אמנם הטיעון הרווח של המעצבים הוא שבישראל נוהגים לצאת לחופשה בחודשי הקיץ, אבל מדובר בחצי אמת כאשר לוקחים בחשבון שקולקציות קיץ בישראל הן גם כך קיציות במובהק ומתאימות לנופש או קרוז בלאו הכי.

אם כך, מהי המוטיבציה של המעצבים הישראלים להציג קולקציות ריזורט דווקא עכשיו? ובכן, מסתמן שבעיקר מוטיבציה שיווקית. קיבוץ של דגמים תחת שם נפרד (קרי, ריזורט) מאפשר להם להציג בשורה חדשה דווקא בתקופה המכונה בארץ "עונת המלפפונים", כינוי לפרק זמן סטאטי המאופיין בעיקר במכירות סוף עונה ובהיעדר מובהק של בשורות חדשות. לנוכח האזכורים השוטפים של אותן קולקציות ריזורט באמצעי התקשורת המקומיים, ניכר שהאסטרטגיה הזו מוכיחה את עצמה, וסביר להניח שבשנה הבאה מעצבים נוספים יאמצו אותה. אחרי הכל, כל אחד יודע שמלפפונים הם מרעננים במיוחד.

סאקס מימין מחיר חולצה 644 שח מכנסיים 848 שח נעליים 580 שח משמאל חולצה 48...

ריזורט 2017 של סאקס (צילום: יח"צ)

 

(Visited 366 times, 1 visits today)

השארת תגובה