פוסט-אמת, פוסט-אופנה: קיץ 2017 של קסטרו


30 ינו 2017 | לוקאלי | | מאת: TheCritical-f team

(מאת: לירוי שופן) בעוד שבזמן האחרון אוהבים כולם לשרבב את צמד המילים "פוסט-אמת", כעדות לכך שהמציאות שלנו בנויה מסטטוסים בפייסבוק ולא מאירועים אובייקטיביים, אפשר לומר בביטחון גמור כי האופנה הייתה שם הרבה קודם. למעשה, אנחנו נמצאים בפוסט-אופנה כבר יותר מעשור. למה הכוונה? לכך שמיתוג ופרזנטורים, התמקדות במחירי בגדים ו"מי-לבש-מה?" נעשו הרבה יותר חשובים מאשר הבגדים עצמם או ממקוריות עבודת המעצבים. מה זה משנה אם החולצה משעממת להחריד כאשר רוכשים אותה ב-69 שקלים והיא נראתה על דוגמנית צמרת? בקיצור, זה כבר לא מה לובשים, שזוהי מציאות מוצקה, אלא מה אומרים על זה, שזוהי כבר פרשנות.

לכן עבודת מותגי האופנה, בדגש על רשתות האופנה, נעשתה לכל כך מסובכת. במקום להכריז בכל עונה על עיצוב וסגנון פרי עבודת מחקר והשראות הם צריכים להשקיע את האנרגיה, הכסף והפיתוח באינספור אמתלות שיווקיות וסיפורים, מתגי מחיר בולטים באדום ועד לצילומי פפראצי 'אקראיים' של הפרזנטורית בבגדי המותג. וכאשר משקיעים את האנרגיה בסיפור, ולא בתוכן עצמו, מה שבסופו של דבר יתפתח וישתנה מעונה לעונה הוא הסיפור, העטיפה החיצונית, ולא התוכן. לא במקרה מעצבים רבים אוהבים להשתמש בביטוי "טוויסט על הקלאסיקה"; משמעותו נוגעת בדיוק לאופנה בעידן פוסט האופנה – מפיקים את אותו הבגד המוכר עונה אחר עונה, רק עם מחיר חדש, פרזנטורית חדשה או אופן הצגה חדש. זו הסיבה מדוע כבר שנים ניכר שהאופנה אינה משנה באמת את פניה – אותם ג'ינסים צרים, אותו רטרו, אותן השראות צבאיות ואותו אפיל ספורטיבי הו-כה-קולי.

קסטרו אביב 2017 צילום טל קרת _17

אירוע שתאם הצגת בגדים. קיץ 2017 של קסטרו (צילום: טל קרת)

ואופן ההצגה החדש, שתפס בהדרגה את מרכז הבמה על חשבון העיצוב, אכן הפך ללב העניין. הוא נתפס כה משמעותי, שמותגי אופנה רבים הרימו הרים וגבעות בניסיון לפצח אותו. וכך, במקום להתייחס לבגדים ולפתח אותם, הם משקיעים הון כלכלי ואנושי עצום כדי לנסות ולהפיח בבגדים המוכרים לעייפה משמעות חדשה באמצעות תפאורה, פירוטכניקה ואלכימיה של מיתוג. לראייה, רק בספטמבר האחרון קסטרו יצאה מגדרה כדי לחגוג את קולקציית הג'ינס באירוע פומפוזי שלא היה לו שום קשר לג'ינס ושום בשורה אופנתית כנה (מלבד, אולי, שלומי שבן בג'ינס).

אלא שהגישה שמכונה פה פוסט אופנה מתחילה לגלות סימני עייפות קשים. מרוב עודף של התרחשויות ורעש, שפעמים רבות מנותקות לגמרי מהמוצר עצמו, הקהל נעשה אדיש ושבע. זו הסיבה לכך שמותגים בכל העולם החליטו בשנה האחרונה לבחון מחדש את השאלה איך להציג את הקולקציות העונתיות. אחת התשובות שחוזרת על עצמן היא – "קצת פחות מסביב, קצת יותר תכל'ס".

הקיץ החדש של קסטרו מאותת על שינוי

בין אם זו החלטה כלכלית ובין אם זו החלטה אסטרטגית, היה זה מרענן לגלות שקסטרו אימצה גישה דומה בנוגע לחשיפת קולקציית הקיץ החדשה אמש (ראשון). במקום תצוגת ענק בתל אביב היא בחרה באירוע ממוקד, מאוזן ויעיל הרבה יותר בהשוואה לאלה שקיימה בשנים האחרונות, שהתקיים בחלל רחב ידיים הסמוך למשרדי החברה בבת-ים והשאיר המון מקום לאמירה העיצובית העונתית. גם התפאורה מסביב, שדימתה בריכת שחייה מרוקנת ובוהקת, הייתה במינון הולם מספיק כדי לחולל במקום אווירת קיץ מינימליסטית, אך מבלי להאפיל על ההתרחשות.

קסטרו אביב 2017 צילום טל קרת _07

"החשודים המידיים כולם שם וההשראות המוכרות כולן שם". קסטרו לקיץ 2017 (צילום: טל קרת)

כמובן שהפחתת הרעש המיתוגי (אגב, על פי השמועות גם רנואר לא צפויה לקיים תצוגה פומפוזית העונה) חידדה את המבט לבגדים עצמם. כאן התברר שקסטרו מילאה בינתיים רק חצי מהמהלך. אמנם העובדה שלא הייתה זו תצוגה של ממש אלא מיצג מושקע ומתחלף של דוגמנים ודוגמניות גרמה לכך שהיה קל להתרשם מקרוב מהעיצובים עצמם, אבל הקולקציה עדיין לא הוכיחה שתועלו אליה כל האנרגיות שנחסכו מאירוע שהיה יכול להיות גדול פי כמה.

במילים אחרות, החשודים המידיים כולם שם וההשראות המוכרות כולן שם, אך היה חסר דבר מה – הצעה לשילוב ייחודי או מוטיב עיצובי יוצא דופן – שיהפוך את הקולקציה הזו לקולקציה ספציפית. כפי שנרמז מהשם שניתן לה, "שחיית לילה", המראה לנשים ולגברים תפר יחדיו השראות ספורט לצד נימת רטרו מעודנת. הגוונים מאובקים, מצייתים להכתרתם של התכולים והוורודים כצבעי השנה (שעברה), והגזרות נינוחות למדי ומאפשרות תנועה. בלטו בין היתר סוויטשרטים לגברים שנרקמה עליהן כתובת בולטת, ג'ינסים רפויים מעט ונטולי לייקרה במראה שנות ה-90 לשני המינים והבלחות של פריטים מטאליים או הדפסים פרחוניים בצבעי מדבר לנשים.

כל אלה היו נאים למדי, ולבישים מאוד, אבל ספק האם הם ייצרו בחנויות חוויה שתיחקק בזיכרון הקולקטיבי. כרגע עונת קיץ 2017 של קסטרו תיזכר בעיקר כעונה בה סוף כל סוף נמצאה שם הדרך להציג את העיצובים בצורה רלוונטית ושפויה; מצד שני, על מנת שהאופנה עצמה תותיר חותם אמיתי יצטרכו ברשת המקומית לשכלל קצת יותר את הקונספט העיצובי העונתי. השאלה איך הופכים את הבגדים לאירוע עדיין נותרה פתוחה.

קסטרו אביב 2017 צילום טל קרת _09

(צילום: טל קרת)

קסטרו אביב 2017 צילום טל קרת _06

(צילום: טל קרת)

קסטרו אביב 2017 צילום דודי חסון_06

(צילום: דודי חסון)

קסטרו אביב 2017 צילום דודי חסון_01

(צילום: דודי חסון)

קסטרו אביב 2017 צילום טל קרת _14

(צילום: טל קרת)

קסטרו אביב 2017 צילום טל קרת_4

(צילום: טל קרת)

(Visited 1,577 times, 1 visits today)

2 תגובות

  1. אילנה לנר says:

    בוקר טוב לירוי
    שמי אילנה כרמלי לנר אני בוגרת שנקר בעיצוב אופנה ותואר שני בעיצוב מHIT בחולון
    אני הרבה שנים מרצה לעיצוב אופנה .
    לימדתי בשנקר הרבה שנים ובשהים האחרונות אני מרצה בויצו חיפה.
    אני מאד אוהבת את הבלוג שלך, צורת הכתיבה נושאיי הכתיבה והחשיבה המענינת שלך.
    הייתי מאד שמחה עם נוכל לשוחח .
    תודה
    אילנה

  2. Shani says:

    כתבה מעולה.
    נגעה בי בדיוק בתהיות האישיות שלי
    מסחריות המונים,איכות הבדים,קולקציות מעייפות וללא זיק חדשני

השארת תגובה