ב-2015 לאף אחד כבר לא אכפת מהשמלה על השטיח האדום


10 מאי 2015 | גלובלי השיטה | | מאת: TheCritical-f team

(מאת: אביה זליגמן)

שוב פעם נדמה שבכל אשם ג'סטין ביבר.

גם בנשף הגאלה האחרון של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, שהתקיים בשבוע שעבר לרגל תערוכת האופנה "סין: מבעד למראה", בלטה תופעה משמעותית יותר מקוד הלבוש שהונהג במקום. קשה היה להתעלם ממנה בזמן שגדשו את השטיח האדום והמבואה למוזיאון השמות הגדולים ביותר בתעשיית האופנה והידוענים, מריהאנה וביונסה, ועד לעורכות אופנה נוסח אנה וינטור, גרייס קודינגטון ואחרות.

כבכול אירוע חברתי, גולת הכותרת הייתה גם הפעם 'מי לבשה את מי?'. רק שבהתאם לתרבות שהתפתחה בשנים האחרונות מדובר במשמעות הפיזית ביותר שאפשר להעלות על הדעת.

שם המעצב לא רק הופיע על גבי תגית השמלה, או נמסר בהתרגשות מאולצת לאחד העיתונאים שסיקרו את השטיח האדום; למעשה, בחלק גדול מהמקרים המעצב עצמו פשוט נכח לידה (רק כדי שאף אחד, חלילה, לא יפספס מי עומד מאחורי היצירה).

1

מי יהיה הדייט של אוליבייה רוסטאן? מתוך הקמפיין שהריץ המעצב באינסטגרם (צילום מסך)

 

זוגות זוגות הם עלו אל ההיכל. אלכסנדר וונג הגיע עם ליידי גאגא, מייקל קורס עם קייט הדסון, מארק ג׳יקובס עם שר וטום פורד עם ריטה אורה. אך הזוג שבלט בין כל אלה היה אוליבייה רוסטאן כשלצדו ג׳סטין ביבר.

רוסטאן, המעצב שמוביל היום את בית האופנה הצרפתי בלמיין, ערך כבר שבוע לפני האירוע סיקור אינסטגרמי מקיף המעלה ספקולציות לגבי מי יהיה או תהיה הדייט שלו לערב. המעצב הפופולרי, שרק לאחרונה הצטלם בעירום לשער המגזין הצרפתי TETU, העלה תמונות של כוכבות שונות אל הרשת החברתית בצירוף ההאשטג #whoisgonnabemydate. מיותר לציין כי תוך דקות ספורות התפתח גל של השערות לגבי מי יצעד או תצעד אתו על השטיח האדום.

אירוני, אך ניכר שזהות הפרסונה הזו הייתה חשובה הרבה יותר מהשאלה מהו העיצוב אותו הכין רוסטאן – מעצב צעיר יחסית עם ניסיון מוכח – לאירוע.

בעולם הווירטואלי השיח הפך לאישי. בזמנים בהם הרשתות החברתיות נותנות מקום לעיסוק בלתי פוסק בכל רגע בחייו הפרטים של האדם, הן למעשה מעמידות אותו עצמו במרכז. תעשיית האופנה, על מנת להישאר רלוונטית מבחינה חברתית, מאמצת גם היא את אותו ההיגיון, ועם מיתוג נכון הופכת את אישיות המעצב למוצר עצמו. מעצבים היו תמיד כוכבים, ומספיק להיזכר בסקנדלים של איב סן לורן בשנות ה-70, אבל היצירה שלהם תמיד עמדה לפני הפרובוקציה; כעת, ניכר כי היחס התהפך.

2

מארק ג'ייקובס יחד עם שר בגאלת המטרופוליטן. המעצב לצד השמלה חשוב יותר מהשמלה (צילום מסך)

 

כמו כל אחת מהכוכבות על השטיח האדום של גאלת המטרופוליטן (ואלוהים יודע שהיו לא מעט מהן), הצרכן כבר לא רוכש את המוצר עצמו, ויתכן כי גם לא את מעמדו החברתי; אלא הוא רוכש את המוצר כחלק מרצון להזדהות עם הזהות של המעצב הנמצא ״מאחוריו״; אותה אישיות שהופכת את דמותו של מעצב האופנה למעין כוכב ריאליטי (שהודות לאינסטגרם גם אפשר לצרוך את מעלליו 24/7).

חזאית הטרנדים לי אדלקורט, שלאחרונה הכריזה כי "האופנה, כמו שאנחנו מכירים אותה, מתה", טענה כי אותם מעצבים-כוכבים הם חלק גדול מהבעיה. מעצבים היום רואים עצמם כאינדיבידואלים, אולי גם כאלים מורמים מעם, ויצירתם הופכת בעקבות זאת למנותקת מרוח הזמן.

יש הגורסים כי הראשון בתקופתנו שגילם את תפקיד הכוכב בין מעצבי האופנה הוא הדי סילמן. סילמן, המעצב שמוביל היום את בית האופנה סן לורן פריז, הוא מי שבצלליתו השדופה הציב את הגוף הגברי הדקיק כמודל חיקוי. הוא נושא על גבו את דמות הילד הרע של תעשיית האופנה עוד בזמן שהיה המעצב הראשי בקן הגברים של דיור בין השנים 2000 ל-2007. סלימן מנע מעיתונאים שלא חיבב להופיע לתצוגות האופנה, סרב לעיתים להתראיין, ואפילו זכה – כך טוענות השמועות – שיוקדש לו השיר הלוחמני I am a god של קנייה ווסט. ואלוהים, כמובן, רגיש פחות לצרכי היום-יום (למרות שכולם מאמינים בו).

4

דור חדש של מעצבים כוכבים. אלכסדר וונג עם ליידי גאגא ומדונה (צילום מסך)

 

ייתכן שהעמדת המעצב במרכז המותג ולצד השמלה על השטיח האדום איננה מפתיעה בסך הכל. זוהי מעין הגשמה של הכלכלה הפרטית, בה הרווח הוא אישי. האופנה היום פשוט הפכה לאישית עוד יותר.

אבל זהו מהלך שעשוי להיות מסוכן לאלה המחזיקים בכספים הגדולים. המעצב שמעצב את הזהות האישית שלו, על חשבון הבגד עצמו, עשוי להפוך את תאגידי האופנה ללא רלוונטיים או לפחות להקשות מאוד על חייהם. בסופו של דבר, המעצב הכוכב, שמחזיק במעמד של סלב ובנראות יוצאת מגדר הרגיל ברשתות החברתיות, הוא הסחורה (רק שבניגוד לנעל או תיק, יש לו התנהגויות לא צפויות).

אף אחת מהשמלות בנשף הגאלה בניו יורק לא עמדה בפני עצמה (תרתי משמע), ואחרי שהתרגלנו להתייחס לידוענית שלובשת אותה, כעת אנחנו נדרשים לשים לב למעצב שעומד לידה. האם זה אומר שאנו, הצרכנים, מממשים את הקלישאה ולובשים מעצבים ולא יצירות של מעצבים? מתברר כי ערכה של אופנה איננה נמדדת רק על פי רמת הגימור, הגזרה או האדם שיצר אותה, אלא גם על פי האופן שהמעצב מעצב את הדימוי של עצמו. האופנה החדשה נעוצה באימוץ טוטאלי של אישיות המעצב. נותר רק לחכות ולראות מי יעמוד ליד מה באירועים החברתיים הקרובים.

"China: Through The Looking Glass" Costume Institute Benefit Gala - Outside Arrivals

ג'סטין ביבר ואוליבייה רוסטאן בגאלת המטרופוליטן בניו יורק (צילום: אימג'בנק – Gettyimages)

 

(Visited 523 times, 1 visits today)

השארת תגובה